IJsje en dansen - Reisverslag uit Edessa, Turkije van Carla en Jan - WaarBenJij.nu IJsje en dansen - Reisverslag uit Edessa, Turkije van Carla en Jan - WaarBenJij.nu

IJsje en dansen

Door: CarlametJan

Blijf op de hoogte en volg Carla en Jan

08 Juni 2012 | Turkije, Edessa

Vrijdag 8 juni 2012
Om 6.30 uur loopt de wekker af! 8.00 uur : vertrek van de bus vanuit Ortahisar! Excursie naar Oost-Turkije voor 4 dagen. De campers blijven achter op de camping met een lege watertank, een lege vuilwatertank, maar wel aan de elektriciteit! Yasar houdt een oogje in het zeil! Een rustig gevoel! Vandaag is Sanliurfa onze eindbestemming: ongeveer 600 km rijden. De weg is niet slecht voor Turkse begrippen : 2x2baansweg met niet al teveel wegwerkzaamheden en niet al teveel gaten. Desondanks is het een vermoeiende rit, terwijl het buiten 34 gr C is in de schaduw. ‘s Middags lunchen wij in Kariman Maris en hebben als toetje de specialiteit van het restaurant en de streek : geitenroomijs. Het is heerlijk ijs, echter 2 bolletjes is meer dan genoeg! Ze gebruiken voor dit ijs de room van de geitenmelk. Het ijs is wat plakkerig en stroperig, niet zo zacht als het Italiaanse ijs. Na het eten bezoeken we een zwarte ibis-kolonie aan de rivier de Eufraat. De Eufraat speelt een belangrijke rol in zowel heden als in het verleden . Bijzonder om zelf deze historische plaats te bezoeken. Het is verzengend warm! Dit deel van Turkije staat bekend als het gebied met de hoogste temperaturen! Landklimaat. Warm en vermoeid bereiken wij het Kilimhotel, waar wij een kamer hebben op de 5e etage, met een fraai uitzicht op de stad en de omgeving. Gelukkig airco, alhoewel het nog warm is, maar een lichaam went toch aan de hogere omgevingstemperatuur. Trammelant met de lift, die blijft hangen! Aardig benauwd! Wij zitten er gelukkig niet in!Diner op de 9e etage met uitzicht rondom. Een ieder geniet. Na het diner op voorstel van Ossie, onze gids voor deze 4 dagen, naar een café met Koerdische muziek. Niks muziek; de muzikanten zijn in geen velden of wegen te bekennen. Het is absoluut een ongezellige tent! Jan stelt voor een eindje te wandelen om wat van de stad te zien. Uit een zijstraat komen Klaas &Ria aangestapt. Met zijn vieren belanden wij in een hotel annex restaurant om thee te drinken op de binnenplaats. Wij horen muziek en zien in een zaaltje muzikanten en dansende vrouwen met rondom op kelimkussens en vloerkleden bij lage tafels gasten, die zich amuseren door alles gade te slaan. Onze kelner geeft aan, dat wij aan de rechterzijde van de zaal mogen plaatsnemen, wat wij doen. Een kok komt binnen met een grote koperen schaal, waarin hij op de maat van de muziek rode ballen rolt van vlees. Een andere kelner brengt sla en tomaten en begint met het opdienen van sla op de binnengebrachte borden, waarna het vlees wordt toegevoegd en de borden bij de gasten op tafel worden geplaatst om te nuttigen. Wij genieten volop! De muzikanten zien in hun harembroeken, gestreepte overhemden en sjerp om hun middel , uniform van kleur en model, er chique uit. De zanger en degene die de trommel bespeelt, doen een rondje om hun fooi binnen te halen. Bankbiljetten worden onder de bespanning gestoken, waardoor de trommel aardig opgeluisterd wordt! Jan stopt hem wat toe, maar voor de zanger bij ons komt zingen, stappen wij op, want het is aardig laat en we moeten nog terug naar het hotel. Onderweg ontmoeten wij anderen, die de harde Koerdische muziek, door de versterkers in de kleine ruimte, zijn ontvlucht en wat teleurgesteld ronddwalen. Moe en voldaan kruipen wij in ons bed.