Het stoutste jongetje - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Carla en Jan - WaarBenJij.nu Het stoutste jongetje - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Carla en Jan - WaarBenJij.nu

Het stoutste jongetje

Door: CarlametJan

Blijf op de hoogte en volg Carla en Jan

19 Juni 2012 | Turkije, Istanbul

Dinsdag 19 juni 2012
Om 8.15 uur rijdt de bus voor. Het is een smalle straat met ontzettend veel verkeer. Snel instappen, want de lijnbus staat achter onze bus te wachten, omdat hij niet kan passeren! Door het drukke verkeer en smalle straatjes laveert de chauffeur zijn wagen. Onder begeleiding van een gids, Hanife Beltan, die wij straks ontmoeten, brengen wij een bezoek aan de Ayasofya (Hagia Sophia)en de Sultan Ahmetmoskee ( Blauwe Moskee). De Ayasofya was in de Byzantijnse tijd een christelijke kerk. Na de verovering van de stad door Sultan Fatih Mehmet II werd de Ayasofya in een moskee veranderd en de 4 minaretten gebouwd en toegevoegd. Atatürk beëindigde de uitoefening van het islamitisch geloof in de Ayasofya,die sedert 1934 een museum is. De Blauwe Moskee werd in opdracht van sultan Ahmet I gebouwd en moest zich in het stadsbeeld staande houden naast de Ayasofya. Kenmerkend voor de Blauwe Moskee zijn de 6 minaretten! Beide gebouwen zijn zeer indrukwekkend. Hierna in een restaurant geluncht met de groep. Vervolgens naar de Egyptische Bazaar of de kruidenbazaar. Carla bekijkt met de gids en nog wat anderen Kasjmir sjaaltjes in een winkel in de bazaar. Jan vindt dit niet interessant genoeg en gaat zelf op pad in de bazaar. Al lopend raakt hij de weg kwijt. Vragend naar de Spice market komt hij op de goudmarkt terecht! Om vier uur moet Jan bij de bus terug zijn. Wat een ellende! Jan krijgt op de goudmarkt goud aangeboden als belegging. Goud is hier goedkoop : goedkoper als in Holland verzekeren de kooplui Jan. Zij geloven Jan niet, dat hij daar geen geld voor heeft. Hij heeft immers zo’n mooie camera om zijn nek! Na heel veel vragen uiteindelijk weer op de Spice market beland. Ondertussen wel kwart over vier! Carla, ongerust, omdat Jan er nog steeds niet is, belt Jan op : de leiding staat Jan bij de ingang van de Egyptische bazaar op te wachten. Het stoutste jongetje van de klas! De drie Jannen arriveren bij de wachtende bus om terug te keren naar de carwash. Boodschappen halen in de buurtsuper, eten en naar bed!

• 24 Juni 2012 - 18:09

Irene En Bram:

Ha Avonturiers
    Leuke verhalen, uit een duidelijk wat ander werelddeel dan West Europa. De campings zijn zoals jullie schrijven toch wat 'eenvoudig' van wat wij onder een camping scharen. Een beetje terug in de tijd, maar de culturele oudheden en het landschap maken een hoop goed.
    Jullie hebben de afgelopen tijd heel wat geschreven en beleefd. Ik ben nu een beetje bij, maar moet nog het eea lezen.
    Nog een fijne voortzetting van jullie vakantie.
    groeten irene en bram

• 24 Juni 2012 - 19:18

Nelly:

Ik wist het gewoon, toen ik zag dat deze blog over het stoutste jongetje ging!
    Dat is Jan dacht ik, hahaha!

En zwager je gaat Piketgewoontes aannemen,
    Hans Piket ben ik ook ALTIJD kwijt,
    ook een stout jongetje!

Geniet er nog van, wij gaan morgen weer naar huis!

Knuffel voor jullie beiden,

Hans en Nelly

• 25 Juni 2012 - 14:07

Wim En Jeanne:

Hooi Carla en Jan, Het stoutste jongetje,

Jan dat was een beetje dom he om je vrouwtje zo ongerust te maken ,zal je beloven er niet meer alleen van door te gaan ?
    Fijn dat jullie zo genieten van de prachtige cultuur, die het land te bieden heeft .
    Wij genieten van de kippetjes om ons heen in de theetuin , dat is andere koek he?
    Een fijne voortzetting van jullie vakantie,
    groetjes van Jeanne en Wim