Jan is bang te laat te komen - Reisverslag uit Igoumenitsa, Griekenland van Carla en Jan - WaarBenJij.nu Jan is bang te laat te komen - Reisverslag uit Igoumenitsa, Griekenland van Carla en Jan - WaarBenJij.nu

Jan is bang te laat te komen

Door: CarlametJan

Blijf op de hoogte en volg Carla en Jan

26 Juni 2012 | Griekenland, Igoumenitsa

Dinsdag 26 juni 2012
Het laatste traject van onze groepsreis : op weg naar Igoumenitsa aan de westkust van Griekenland. Om hier in te schepen op het veer naar Ancona in Italië. Aanvankelijk rijden wij de weg over de Katarapas, die nu niet is geblokkeerd. Is de weg nu wel of niet vrijgegeven? Echt duidelijk is het niet! Een Griek geeft aan, dat wij de weg kunnen nemen, maar geeft enkele kilometers verder aan, dat het beter is de andere weg te nemen, voor zover wij het Grieks begrijpen….. Jan durft het wel aan om deze achttien kilometer van de Katarapas te proberen te rijden, maar Carla krijgt het Spaans benauwd van het slechte wegdek vol scheuren en verzakkingen en tot de helft gereduceerde wegdekken! Bang om met de camper weg te zakken, net als wat een vrachtauto, voor ons, vorig jaar in de bergen van Noorwegen overkwam! Carla neemt liever het advies van de Griek ter harte en keert om nu ze nog kan keren! Als alternatief bedenkt Jan : de autobaan naar het noorden tot Kipourio, een afslag voor Grevena. Wij moeten echter doorrijden tot Grevena, tunnel na tunnel, er is absoluut geen mogelijkheid om af te slaan!Terug over de groene route aan de achterkant van de Katarapas langs, om uit te komen op het punt, waar wij op de heenweg zijn gestrand in mei! Op dit kruispunt maken wij een stop voor de lunch in de schaduw van een grote boom. Een bestelwagen komt de Katarapas naar beneden. Drie auto’s gaan de weg op naar boven. Hadden wij toch de weg kunnen continueren of niet? De weg, die wij nu hebben gevolgd, is in elk geval eveneens een prachtige route! Wij hebben een mooi ommetje gemaakt en vervolgen de oude weg nummer 6 via Metsovo en Ioannina. Uiteindelijk krijgt Jan het benauwd : komen wij wel op tijd aan op het haventerrein?! Verschil van mening. Moeten wij nu om 17 uur of om 17.30 uur verzamelen op het haventerrein? Precies om 5 uur zijn wij present op de afgesproken plek en melden ons bij de leiding! De boot, komend vanuit Patra, heeft vertraging en zal pas 3 uur later vertrekken. Paniek voor niets! Stoelen uit de camper. Heerlijk in de schaduw naast de camper op het parkeerterrein wachten wij af tot we het haventerrein op mogen rijden en opgesteld worden voor het inschepen. Het duurt nog heel lang tot de veerboot arriveert! Het is een drukte van belang op de kade! Aan- en afrijden van vrachtwagens met draaiende motoren om te koelen. Boten arriveren en vertrekken. Lossen en laden. Consternatie! De wagen van H&F staat met een lekke band op de kade, maar H&F zijn in geen velden of wegen te bekennen!! Gevonden : in gesprek met een Nederlandse vrachtwagenchauffeur! Met vereende krachten wordt de reserveband omgelegd. Een grote kopspijker in de band! Een geluk, dat het nu is opgemerkt en niet op de boot, waar je geen ruimte hebt om deze klus te klaren! En geen tijd, wanneer er wel ruimte ontstaat tijdens het ontschepen !Uiteindelijk komt de boot in zicht en begint het laden van de vrachtwagens, dan de campers en de rest van de vrachtwagens tot slot. Een spannend gebeuren met veel stress en een hoop herrie! Het is kwart voor een in plaats van acht uur als de veerpont naar Italie uit de haven van Igoumenitsa vertrekt!