De Gouden Ring - Reisverslag uit Soezdal, Rusland van Carla en Jan - WaarBenJij.nu De Gouden Ring - Reisverslag uit Soezdal, Rusland van Carla en Jan - WaarBenJij.nu

De Gouden Ring

Blijf op de hoogte en volg Carla en Jan

22 Mei 2014 | Rusland, Soezdal

Wij denken Moskou na de ochtendspits te verlaten. Het kost ons wederom drie hele uren! Te bedenken, dat de vele mensen die in Moskou werken de enorm hoge huren en koopsommen niet kunnen opbrengen en om deze reden in de buitenwijken of randsteden wonen…. Elke dag in de file zoveel uren lang! Onze gids heeft verteld, dat als zij voor 6.30 uur vertrekt in 20 minuten op haar werk is, maar indien zij later vertrekt 3 uur nodig heeft om er te komen. Zij en haar collega’s blijven ’s avonds langer op kantoor, doen boodschappen, onderhouden hun sociale leven of sporten om de file te ontlopen door pas rond tienen naar huis te rijden. Ondanks het intensieve gebruik van het uitgebreide metronet! Wat een indeling van je dag en een totaal andere levenswijze!
Vandaag ongeveer 265 km op het program! In Wladimir parkeren wij bij een schitterend nieuw megawinkelcentrum om inkopen te doen. Wij kijken werkelijk onze ogen uit ; wat een overweldigende sortering! De leiding past op onze wagens op het enorme parkeerterrein. Wij vervolgen onze weg naar Suzdal: de allermooiste camping op de hele route volgens Artem, onze reisleider afkomstig uit de contreien van Moermansk< een alleraardigste man>. Hij heeft helemaal gelijk! Spiksplinternieuwe accommodatie op het bestaande terrein van een reeds jaren bestaand hotel, een zwembad annex sportaccommodatie en vakantiewoningen. Het receptiegebouw herbergt keurige toiletten, douches, keuken met kookplaat, magnetron en 3 afwasaanrechten en een ruimte met een wasautomaat, waar velen gretig gebruik van maken. Het weekend begint. De Russen arriveren met hun tentjes. Barbecueën worden geïnstalleerd en muziek klinkt. Zo rustig en zo schoon als het terrein is voor de tentjes zijn geïnstalleerd, wordt het tijdens ons verblijf niet meer! Zonde, het doet afbreuk aan deze accommodatie als je ziet wat mensen een ontzettende troep van een keurige gelegenheid kunnen maken!
De bus rijdt voor. Te klein! Vanwege bijzondere festiviteiten zijn alle grotere bussen niet beschikbaar. Manfred, Michael, Jan en ik worden door verschillende taxi’s van de ene bezienswaardigheid naar de andere gereden, omdat er voor ons geen plek is in de bus. Met deze temperatuur absoluut geen straf voor ons als de taxi airco heeft….Wij bezoeken het plaatselijk museum, wat aan het openluchtmuseum doet denken, waardoor je een beeld krijgt van het dagelijkse Russische leven door de eeuwen heen door de kledij van de huiswachten, de gebruikte instrumenten en het gezang. De Russische liederen zijn zo mooi, dat de cd’s van het duo vlot van de hand gaan! Jammer, dat we niet net nog wat langer kunnen blijven kijken en luisteren… Wij genieten! Hierna bezichtigen wij verschillende mooie kerken in het plaatsje, luisteren naar de prachtig zingende monniken, bekijken de marktkramen met gehaakte hoedjes en zelf gebreide dikke sokken, slaan de bruidsparen gade van vandaag met de mooi versierde auto’s. Tussen de middag lunchen wij met zijn allen in een hotel en maken kennis met verschillende Russische specialiteiten, wat ons goed smaakt. In een andere zaal van het hotel vieren de leerlingen, die voor hun schoolexamen zijn geslaagd, feest nu het schooljaar is afgesloten. Rest een toelatingsexamen voor de hogeschool en de universiteit…. Wij maken in een ander restaurant kennis met Russische honingdrankjes, waarin kruiden en bessen zijn verwerkt, naar eigen keuze met of zonder alcohol, gepresenteerd als een wijnproeverij. Sommigen vinden het heerlijk en geweldig. Voor anderen hoeft het niet. Er wordt echter na afloop door niemand een flesje aangeschaft! Een afspiegeling van de waardering, denk ik voor mijzelf. Wij vinden in ieder geval alle smaken niet lekker! Na afloop zijgt de een na de ander lekker neer bij de camper. Genieten van de zon en de heerlijke temperatuur, met name in de schaduw! Ter voorbereiding op de dag van morgen vuil water lozen en watervoorraad aanvullen, omdat in de komende dagen deze faciliteiten niet voorhanden zijn.

• 14 Juni 2014 - 17:15

Sonja En Pieter:

Wij wisten niet dat jullie zo van zingende monniken houden! Als jullie terug zijn, zingen wij - vanuit de abdij - graag een liedje voor jullie. Jullie verslagen maken ons bijna jaloers! Veel plezier en weinig pech. Nog beter: geen pech! Sonja en Pieter