Carla opgesloten - Reisverslag uit Novosibirsk, Rusland van Carla en Jan - WaarBenJij.nu Carla opgesloten - Reisverslag uit Novosibirsk, Rusland van Carla en Jan - WaarBenJij.nu

Carla opgesloten

Blijf op de hoogte en volg Carla en Jan

09 Juni 2014 | Rusland, Novosibirsk

Maandag 9 juni 2014 Midden in Siberië! Wij vertoeven in de grootste stad van het Aziatische deel van Rusland. Op loopafstand van het centrum! Wij starten met een bezichtiging van de stad. De bus brengt ons naar het monumentale station, bij het ontwerp geïnspireerd door het silhouet van een locomotief, een van de stations van de legendarische Trans Siberische spoorlijn. Jammer genoeg stopt geen Trans Siberische trein op het perron als wij ter plekke met onze gids mogen sightseeën…. Het gebouw is geheel beveiligd! Hierna een bezoek aan het bijbehorende museum: klein maar fijn. Wij worden met een bus naar de verschillende bezienswaardigheden rondgereden. Jammer genoeg een grijze lucht met af en toe een regenbui als er iets is te bezichtigen. Vermoeid terug op de parkeerplaats van het Russisch-Duitse Huis besluiten wij niet naar het ontmoetingsgesprek met de medewerkers van het instituut te gaan, daar wij anders geen gelegenheid hebben om wat te gebruiken voor wij naar het theater gaan. Met een lege maag om 18.30 uur het ballet van Assepoester op de muziek van Sergei Prokofjew te aanschouwen lokt ons van geen kant! Dit theater is niet zo fraai als het theater in Jekaterinburg, maar heeft echt wel wat! Het theater doet ons denken aan de Haagse Schouwburg. De opvoering is een moderne en poëtische versie van het sprookje van Assepoester en beslaat drie akten. Na de eerste akte kan je in de vestibule op zeer veel locaties zonder gedrang iets drinken. Wat een verrukking! Kleine gebakjes worden geserveerd door lieftallige dames! Heerlijk! Na de tweede akte eveneens gelegenheid om wat te gebruiken: tijd voor een ijsje! Wanneer de opvoering is afgelopen worden de dansers en danseressen met een langdurig applaus beloond voor hun grandioze optreden. De schouwburg stroomt leeg! Carla vraagt of zij het toilet mag gebruiken voor het weggaan. Als zij de hal betreedt bevangt haar een gevoel van onbehagen! Leeg! Donker! Voordeuren gesloten! Uit de duisternis treedt een schim naar voren: de mevrouw aan wie Carla heeft gevraagd of zij gebruik kan maken van het toilet… Opgelucht haalt Carla adem als de vrouw een man vraagt de gesloten toegangsdeur te openen. Gelukkig niet in het gebouw opgesloten! In Rusland staat het publiek buitengewoon snel na afloop van het optreden op straat en wordt het gebouw meteen afgesloten! Hoe anders als in Nederland. Genietend van de aangename temperatuur en de ondergaande zon wandelen wij langs oude gebouwen en prachtige bronzen beelden naar de camper. Jammer, dat wij overdag niet zulk weer hebben gehad….

• 04 September 2014 - 18:27

Corrie Van Den Berg:

Blij weer wat van jullie te horen! Het is nog steeds genieten met soms wat spannende avonturen tussendoor :)
    Ik ben ook erg benieuwd waar jullie nu inmiddels zijn aangekomen.
    Goede reis verder en wacht de volgende reisverslagen af.

Hartelijke groet,
    Corrie van den Berg

• 05 September 2014 - 12:01

Sonja En Pieter:

Dag Jan en Carla,
    We zijn blij dat Carla niet voorgoed in Siberië is gebleven, opgesloten in een theatertoilet. Het zou op zich welk een aardig stukje toneel kunnen zijn om die situatie uit te beelden en de pogingen van Carla om uit te breken.
    Veel liefs, Sonja en Pieter