Onafhankelijksheidsdag - Reisverslag uit Krasnoyarsk, Rusland van Carla en Jan - WaarBenJij.nu Onafhankelijksheidsdag - Reisverslag uit Krasnoyarsk, Rusland van Carla en Jan - WaarBenJij.nu

Onafhankelijksheidsdag

Blijf op de hoogte en volg Carla en Jan

12 Juni 2014 | Rusland, Krasnoyarsk

Krasnoyarsk Donderdag 12 juni 2014 – Russische Onafhankelijkheidsdag- in juni 1991 heeft de USSR de soevereiniteit uitgeroepen. Sindsdien is 12 juni een nationale feestdag.- Vandaag bezichtigen wij met een bus, stijlvol ingericht met roodbonte gordijntjes, de stad. Niet echt een indrukwekkende architectuur, alhoewel wij tussendoor mooie houten huizen en nouveau art huizen passeren. Flats met uitgebouwde houten erkertjes op balkonnetjes,wat er sjofel uit kan zien door achterstallig onderhoud. Een stop voor het station, deel uitmakend van de Trans Siberische Spoorlijn, waar een man op een bankje zijn hondje tegen de wind beschermt door zijn jas om hem heen te slaan, waardoor het lijkt, dat het beestje in zijn binnenzak zit. Omringd door wachtende mensen op bankjes met stapels tassen en fraai uitgedoste vrouwen in kleurrijke kleding onderweg van en naar het station. Trieste blikken, maar eveneens gezichten vol levenslust. Slecht plaveisel. Versperde en open gebroken kruispunten. Fraai uitgedoste ponypaardjes, waarop je een ritje kunt maken. Standbeelden te over. Bijna altijd in elke stad stuiten wij op een levensgrote uitvoering van Lenin. Te midden van heel veel tulpen, waarop Russen gek zijn, een prachtig staand uurwerk met zicht op het raderwerk. In het park staat een arme sloeber een vuilnisbak leeg te halen op zoek naar wat hij kan gebruiken. Wij worden geconfronteerd met oude afbraak, maar eveneens met door kunstwerken opgefriste muren met soms grappige effecten, zoals de geprojecteerde silhouetten. Een ouderwetse raderboot langs de Yenisey rivier, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op de schitterende groene omgeving. Echter opgelet voor geïnfecteerde teken, wanneer je hier gaat wandelen! Wij zijn in de gelegenheid in het centrum de kraampjes met handwerk te bekijken, gepresenteerd door traditioneel geklede vrouwen vanwege de nationale feestdag: mooie zijden sjaals met vilt erin verwerkt. Feestmuziek…. Tegenstellingen alom….Wij hebben gister ons horloge opnieuw een uur moeten vooruitzetten. In Krasnoyarsk is het nu 6 uur later dan in Nederland. Dit levert rekenwerk op voor contact zoeken met de kinderen! Zij uit hun werk thuis: wij slapen. Wij in de gelegenheid contact te zoeken: zij werken. Weekend: wij staan in de bush en er is geen mogelijkheid elkaar te bereiken. Absoluut geen WIFI of telefoonverkeer mogelijk. Niet verwacht, dat dit probleem zich zo spoedig zou aandienen. Te westers gedacht!