Nachtrust! - Reisverslag uit Kansk, Rusland van Carla en Jan - WaarBenJij.nu Nachtrust! - Reisverslag uit Kansk, Rusland van Carla en Jan - WaarBenJij.nu

Nachtrust!

Blijf op de hoogte en volg Carla en Jan

14 Juni 2014 | Rusland, Kansk

Zaterdag 14 juni 2015 Overnachting in de vrije natuur op een schitterend uitzichtpunt boven Kansk/ Kahck. Afgelopen nacht last van auto’s, die volgens mij graag van ons plekje hadden gebruik gemaakt. Onverrichter zake omgekeerd of doorgereden op zoek naar een andere stek… Ilja, onze technisch Russische begeleider, begint de dag goed, door zijn gerepareerde rechterachterband te vervangen door een wiel voorzien van een nieuwe band, als reserve boven op het dak van de wagen gelegen. Gister had hij daar geen puf meer voor! Tja, ook hij moet het soms bezuren! Deze klus is voor hem een fluitje van een cent! Uitpakken en inpakken van de benodigde spullen kost in feite meer tijd! Velen van de groep zijn vroeg op pad gegaan uit onvrede over deze overnachtingsplek, blijkt later op de dag. Zij hebben slecht geslapen door het nachtelijk bezoek. Vandaag een kleine 300km te gaan. Rond koffietijd kiezen wij een bospad, wat eruitziet alsof wij rustig hier kunnen pauzeren. Met de koffie in de hand horen wij een onbestemd donker gebrom in het bos. Dichterbij komend? Voor wij actie kunnen ondernemen zwelt het geluid aan, verlaat een grote vrachtwagen beladen met boomstammen het bos, nadert ons en rijdt met gezwinde spoed met een royale bocht door de berm om onze camper heen. Een grote stofwolk achter zich latend, waardoor de lorrie aan het oog wordt onttrokken. Ja, zo kan het ook! Wij drinken snel onze koffie op, zodat wij niet weer verrast worden door zwaar werkverkeer, want over een kruisweg rijdt eveneens een zware vrachtwagen beladen met boomstammen, zelfs voorzien van een takelinstallatie aan de voorzijde! Op weg. Wij passeren een groep tractoren, die gezamenlijk op het land aan het werk zijn. Rond het middaguur zien wij verscheidene campers, deel uitmakend van onze groep, tezamen met vele Russen aan de oever van een brede rivier verkoeling zoeken vanwege de zinderende hitte. Eindeloze berkenbossen flitsen voorbij, omzoomd door grassen met fris gele bloemen, wat een lentegevoel oproept. Wij klimmen gestaag omhoog en dalen met een lustig vaartje. De toerenteller doet het soms wel, soms niet. Zit er soms een draadje los door het gerammel veroorzaakt door het slechte wegdek? Nu komt het echt op luisteren naar het toerental van de motor aan! Lastig voor Carla om goed te beoordelen en op het juiste moment te schakelen. Moeilijk om de toerenteller te repareren geeft Jan aan vanwege de slechte bereikbaarheid! Vrachtwagens met soms monsterlijk aandoende neuzen, ouderwetse motoren met zijspan, bloemstukken ter nagedachtenis aan verkeerslachtoffers, opgestapelde potten met honing of jam, pelzen, dampende ketels aangeboden door somber kijkende mannen en vrouwen, de Trans Siberische Spoorlijn vergezelt ons. Wanneer wij Yk bereiken nemen wij de afslag om te bekijken, waar wij aanvankelijk zouden overnachten. Wij hebben gister de opdracht gekregen binnen het hek te parkeren, omdat de groep vorig jaar door de dorpsbevolking is bestolen. Alles wat buiten de campers lag, was meegenomen. De nieuwe eigenaar van het terrein is niet door de leiding te traceren of te bereiken. Geen toestemming voor overnachting. De leiding is op zoek naar een nieuwe plek voor de nacht. Het is een ontiegelijk slechte weg naar en door het dorp! Wasbord, enorme kuilen en karrensporen. Armoe troef! De dorpsbewoners proberen zich zo goed mogelijk op de komende winter voor te bereiden door huizen te repareren en brandhout te verzamelen en op te stapelen. Zelfs wordt er een frame gemaakt voor een woning of schuur van mooie nieuwe boomstammen. Azuurblauwe verf op huizen en hekken vrolijkt de vervallen aanblik enigszins op. Elk mens zoekt een lichtpuntje om het leven te veraangenamen. Wij moeten stoppen – een groot gat voor ons en wit geverfde betonnen balken dwars over de oude weg: de Trans Siberische Spoorlijn doorkruist de dorpsstraat van weleer! De trein stopt verderop bij het station, wat echter niets voorstelt: een verhoogd gedeelte om in en uit te stappen, zoals wij reeds bij meerdere dorpen gezien hebben. Wij keren terug naar de Asian Highway 6 (AH6) als wij een Sms’je hebben ontvangen met de nieuwe coördinaten. Richting Kamehka, waar wij door het dorp via een houten brug, welke slechts 10 Ton kan dragen, naar een boerenpad op weg gaan. De zware jongens, Kai en Michael, moeten omrijden vanwege de houten brug. Geluk, dat de korte weg voor onze wagen geschikt is! Achteruit eerst diepe kuilen vol vette modder door en het pad langs de bosrand en graanvelden op, zodat de hele groep zich kan aansluiten. Alleen Fritz staat achter ons. Jan doet zijn best onze voorruit te ontdoen van de opgespatte modder op het pad, zodat wij morgen fatsoenlijk door onze ruiten kunnen kijken. Een fraai uitzicht op de Sayan Bergen. Uiteindelijk zien velen het niet zitten om achteruit dit pad op te rijden uit angst, dat zij in de modder blijven steken. Zij prefereren een plek langs de rijweg. Anderen zoeken een plekje mosquito bij het meertje een 200m verderop. ’s Nachts plagen niet alleen de muskieten de camperbewoners bij het meertje, maar bezorgen de Russische buren eveneens overlast door overmatig drankgebruik. Wij hebben nergens weet van en slapen heerlijk, genietend van de stilte en de koelte door de naburige bergen!