Santos - Reisverslag uit Santos, Brazilië van Carla en Jan - WaarBenJij.nu Santos - Reisverslag uit Santos, Brazilië van Carla en Jan - WaarBenJij.nu

Santos

Blijf op de hoogte en volg Carla en Jan

14 November 2016 | Brazilië, Santos

Maandag rond zevenen start het werk op de kade. Auto’s worden van achter op het parkeerterrein naar de kade voorbij het schip gereden om later geladen te kunnen worden. Na een half uur zijn er heel wat auto’s verkast! Allerlei modellen van Mercedes worden uit het ruim gelost en op een parkeerterrein met grote hekwerken, met rollen prikkeldraad erboven, netjes in rijen opgesteld. Voor de nieuwe auto’s de boot op mogen rijden, worden ze visueel gecheckt. Deuren en kofferdeksel worden geopend. Het interieur wordt bekeken en in de kofferbak wordt alles, wat los kan, opgelicht. Krijgt men toestemming, dan mag het schip op worden gereden. Om 9 uur is men met drie kranen tegelijk bezig, op het voordek containers te lossen... Een knap staaltje werk! Enorme coöperatie, zowel op het dek als op de kade, waar zo snel mogelijk alle containers worden afgevoerd via de daarvoor bestemde loketten in kleine hokjes. Een tankwagen staat onderaan het schip, ongeveer in het midden, om de afgewerkte olie vermoeden wij, te laden om af te voeren. In de loop van de ochtend arriveert een grijze bestelwagen, waaruit 3 mannen stappen. Zij trekken plastic mouwen en handschoenen aan en doen een mondkapje voor hun gezicht. Zij lopen naar de loopplank, melden zich kennelijk bij de dienstdoende portier en keren terug richting hun auto.... Wat is in hemelsnaam hun beroep?! Via het takelsysteem komt de eerste vuilniscontainer naar beneden, om beneden zak voor zak open te maken, de inhoud te bekijken om te bepalen, welke soort vuilnis het is en waar het in de wagen moet worden geplaatst. Zo sorteren zij alle vuilniscontainers, hangen ze in de banden om via de takel te retourneren. Het gaat om een afstand van 28 tot 30 meter, die moet worden overbrugd en vereist mankracht van de bemanning om op het 12e dek de takel te bedienen. Nu hebben wij uitgevonden waar het om gaat: de vuilnisdienst komt langs! Brazilië stelt kennelijk milieueisen. Anders wordt er op deze wijze niet met de vuilnis omgegaan. Kijken wat er van je gading is, vindt doorgaans over de hele wereld buiten het gezichtsveld van anderen plaats als het even mogelijk is… Rond half elf is het 23 graden Celsius. Het is zo goed als droog maar bewolkt. Na de lunch weinig activiteit bij de laadklep. Voor is men druk bezig. Wordt het voordek totaal leeggeruimd? Een Nederlands baggerschip –Jan Leeghwater- vaart voorbij. Broer Hans heeft zijn positie reeds gemeld. Informatie via Marinetraffic verkregen. Zo weet Hans precies waar wij gaan en zijn gelegen! Hij stuurt een leuk prentje van ons schip aan de kade van Santos. In de middag later gereed dan verwacht! De laadklep is reeds naar binnen! De stuwadoors zijn foetsie! Een aantal bemanningsleden zijn naarstig bezig de weinig resterende containers goed te zekeren! De eigen hijskraan wordt in vaarpositie gebracht! Een ladder en een paraplu liggen nog boven op de containers en worden alsnog in veiligheid gebracht, terwijl het schip geassisteerd door 2 loodsen en 1 sleepboot de aftocht blaast om kwart voor zes! Wij eten heel snel onze warme hap in de mess zonder te kwebbelen, om buiten met aangenaam weer de rivier af te varen richting zee om alles op de westelijke oever gade te slaan. Op de heenweg hebben wij vanwege de regen via onze patrijspoort uitsluitend de oostelijke oever aan ons voorbij zien trekken. Voor een optimaal beeld! Enorme files om met de autoveren over te kunnen. Werk-woonverkeer! De voetveren zijn intensief in gebruik. Een goede indruk van een Braziliaanse stad glijdt aan ons voorbij. De loodsboot nadert met een grote trap op de voorplecht, wat handig is in het gebruik zo te zien! Voor het eerst zie ik een vrouw op de loodsboot naar buiten komen ter assistentie van de twee loodsen, die ons schip verlaten. Ze staat haar mannetje en heeft zichzelf gezekerd aan de trap. De sleepboot keert eveneens terug. Het laatste deel van de rivier behoeft kennelijk geen assistentie. Ondertussen hebben wij rond half acht deze avond reeds 8382,5 Nautische Mijlen afgelegd, uitgaand van Hamburg als begin van de reis. De huidige snelheid 12,2 knopen. De koers op zee is nu 194 graden. Een beetje gewijzigd vergeleken met voorheen!

• 23 November 2016 - 04:04

Mayke:

Ik probeerde zomaar eens of er nog iets te lezen was en ja hoor, volop verhalen.
    Wij zitten in de regentijd hier in Indonesië dus gauw verder naar het volgende verhaal.