Op de rede bij Paranagua - Reisverslag uit Paranaguá, Brazilië van Carla en Jan - WaarBenJij.nu Op de rede bij Paranagua - Reisverslag uit Paranaguá, Brazilië van Carla en Jan - WaarBenJij.nu

Op de rede bij Paranagua

Blijf op de hoogte en volg Carla en Jan

14 November 2016 | Brazilië, Paranaguá

Dinsdagochtend tegen zevenen: een stralend prachtige lucht. Schepen! Een kwartier later vragen wij ons af: varen wij of liggen we stil? Liggen we soms reeds op de rede van Paranagua? Ondertussen is de lucht dichtgetrokken. Wat later trekt het deels open en verschijnt er een regenboog, waarvan het middenstuk ontbreekt. Na het ontbijt deelt de kapitein ons mee, dat we vanwege wachttijd in Zarate 2 dagen op deze positie voor anker blijven om donderdagmiddag het anker te lichten om bij Recalada de loods op te pikken. Crew en passagiers dienen zich vanochtend op de brug te melden bij de medical officer. Iedereen wordt getemperatuurd! De kapitein moet de ingevulde temperatuurlijst van iedereen op het schip, in Zarate aan de autoriteiten kunnen overleggen. Argentinië is benauwd voor het ZIKA virus en houdt deze ziekte, als het kan, graag buiten de deur. Op het voordek is een van de bemanningsleden met een heftruck alle achtergelaten rotzooi van de stuwadoors aan het ruimen! Het betreft de materialen, die gebruikt worden om containers goed vast te zetten. Kennelijk eigendom van Grimaldi. Vandaar kisten vol gesorteerde materialen. Wij hebben vanaf de brug een prachtig uitzicht op hem! Een idioot gezicht daar in de diepte hem midden op zee met een vorkheftruck bezig te zien! Cerilo, de medical officer, heeft al zo’n beetje iedereen voor temperatuurcontrole gehad. Wij vragen aan hem of hij tijd heeft om informatie te verstrekken. Over de kaart, die gelegen is onder de zeekaart, waarop de route is uit gezet en onze positie op de rede in kaart is gebracht. Er ligt een kaart van de maand november, waarop voor alle windstreken op de aarde de bewegingen van de wind in beeld zijn gebracht. Elke maand opnieuw een andere kaart, waarop je kunt zien met welke windstromingen je rekening moet houden, om je vaarroute uit te zetten. Hij pakt de nautische almanak erbij, nodig om elke nacht rond twaalven sterren te schieten om de juiste positie te bepalen van het schip. Aan de hand van vaste gegevens - de stand van zon, maan of sterren per datum en uur – worden berekeningen gemaakt en vastgelegd in een zakboekje en de uitkomst in het logboek genoteerd. Hij toont ons, hoe je buiten boven het kompas het instrument plaatst waarmee je de zon schiet, eveneens van belang voor de exacte positie bepaling. Het schip heeft meerdere soorten kompassen- magnetische en elektronische-, zij geven onderling minimale verschillen, welke in de berekeningen moeten worden meegenomen. Cerilo houdt van zijn werk en vindt het leuk, dat wij ons interesseren voor de verschillende aspecten van zijn werk. Hij toont de mogelijkheden, die de computer gestuurde hulpmiddelen voor extra informatie bieden over schepen, die rondom ons op de rede liggen of wij op onze vaarroute ontmoeten. In de scheepvaart staan ontwikkelingen duidelijk niet stil! Het is een warme dag! Iedereen is loom en sloom en heeft weinig puf! Buiten is het te warm om te lopen. Wij tafeltennissen ’s ochtends . Het leren wil niet echt lukken. Uiteindelijk zit Jan boven zijn Spaans te pitten, wordt wakker en kruipt in zijn bed. Carla continueert, maar doet niets anders dan geeuwen. Na het hazenslaapje van Jan, is tafeltennissen voor ons beiden een weldadige variatie. Wij vinden het alle twee leuk om te doen en te proberen onszelf te verbeteren aan de hand van de instructies van onze tennisleraar Frans. Wij merken, dat dit werkt! Samen genieten van de ondergaande zon op het bovendek aan de achterzijde van het schip. Even testen, zegt Jan: he, signaal! Berichten binnenhalen via zijn telefoon! Geweldig positief nieuws: Simone wordt op grond van haar werkprestaties tweedejaars! Voor alle betrokken partijen een heerlijk bericht! Een goed besluit van deze dag!

• 21 November 2016 - 22:15

Emmy Woltering:

Wat fijn dat je op deze manier kan communiceren met het thuis front, gefeliciteerd met de prestaties van Simone groet. Emmy

• 22 November 2016 - 10:30

Gerrit En Marijke:

Hoera voor Simone.
    Wat fijn voor haar en jullie.
    Gefeliciteerd......
    Lieve groet, Gerrit en Marijke

• 23 November 2016 - 09:39

Mayke:

Leuk dat jullie zoveel informatie kregen van Cerilo.
    Met het Spaans komt het vast wel goed als jullie het volop moeten gaan gebruiken.

• 23 November 2016 - 10:28

Mayke:

Ook wij zijn blij en trots dat Simone het zo goed doet. Ze verdient het ook.

• 23 November 2016 - 10:28

Mayke:

Ook wij zijn blij en trots dat Simone het zo goed doet. Ze verdient het ook.