Smikkelen en visjes - Reisverslag uit Pergamon, Turkije van Carla en Jan - WaarBenJij.nu Smikkelen en visjes - Reisverslag uit Pergamon, Turkije van Carla en Jan - WaarBenJij.nu

Smikkelen en visjes

Door: CarlametJan

Blijf op de hoogte en volg Carla en Jan

16 Mei 2012 | Turkije, Pergamon

Woensdag 16 mei 2012
De dag begint heel mooi : zonnig, helder en niet te warm. Aangenaam om zo te beginnen! Wij rijden terug naar de hoofdweg en slaan opnieuw af richting Izmir. Wij speuren onderweg naar een garage voor onderhoud om te kijken of wij daar nog wat extra moeren en bouten kunnen kopen voor het geval er nog meer los rammelt aan de camper. Op het traject hiervoor genoeg garages gezien, maar vandaag komen wij niets tegen. Dat zal je altijd zien! De nood is niet hoog, dus wij gaan niet echt op zoek. Het komt vanzelf goed. Wij komen van de week best wel iets tegen. Ayvalik, een vissersplaatsje is ons eerste doel. Wij parkeren bij de Migros marine. Doen hier wat boodschappen, die wij in de camper opbergen. Aan de overkant is een linnengoedzaak met prachtige Turkse lakens en spreien. Om te likkebaarden! Echter ook heel apart met veel glitters! Totaal anders als wat wij gewend zijn! Altijd leuk om zulke dingen te bekijken! Teruglopend naar het centrum ligt de visafslag aan onze linkerzijde. Nieuwsgierig lopen wij er naartoe. De vissers beginnen meteen enthousiast hun verschillende soorten vis aan te prijzen. De mannen sprenkelen water over de uitgestalde vis. Een van de mannen is slim. Hij doet een koelbox open, waarin mooie vissen, zoals wij de avond ervoor hebben gegeten, in het ijs liggen. Echt vers om te zien! Geen idee of wij geflest worden of niet, maar wij stappen erin. De prijs bevalt ons voor zes visjes. Zeker als ze netjes voor ons worden schoongemaakt. Twee mannen gaan rap aan het werk en doen netjes twee plastic zakjes om de vis voor eventuele lekkage. Jan loopt nog maar een keertje terug naar de parkeerplaats om de visjes in de koelkast te leggen. Carla kijkt wat rond bij de vissersbootjes, die met allerlei soorten Smyrna tapijten zijn belegd. De tapijtjes liggen op de kade en in de boten over de netten en boeien heen ter bescherming, maar ook op de voorplecht en de gangboorden. Talloze Turkse winkeltjes, maar eveneens veel uitstallingen op het trottoir. Met name wordt er veel fruit op straat aangeboden, wat van een goede kwaliteit is. Hapklaar! Fruit wat echt lekker smaakt! Eerlijk gezegd vaak veel beter dan wat je in de supermarkt kan kopen! Wij nemen aardbeien, kersen en abrikozen mee op ons pad om naar de camper terug te keren, want wij willen door de bergen onze weg vervolgen. Via de opgang bij onze parkeerplaats komen wij op de rondweg en hoeven wij niet door de drukke stad terug. Wij moeten wat kilometers terugrijden om de afslag naar Kozak te nemen. De bergweg slingert door bergachtig gebied naar Bergama. Onderweg maken wij een stop om te lunchen. Een man met een mooie kop en een wandelstok in zijn hand, wellicht een herder, steekt zijn hoofd door de zijdeur naar binnen en vraagt met handen en voeten om rookgerei. Wij schudden van nee, dat wij niets te roken hebben. Jan geeft hem een appel. Of hij er nu blij mee is of niet, wij hebben geen flauw idee! Voor ik tot het besef kom, dat ik graag een foto van hem maak, is hij met een opmerkelijke snelheid reeds de heuvel opgeklommen en verdwijnt uit het gezichtsveld. Drie ander campers maken eveneens bij ons een korte stop. Net voor wij vertrekken komt een man op een tractor de heuvel af. Carla groet hem en ziet tot haar verbazing als hij haar passeert achter zijn zitplaats dichtgebonden jute zakken, waaruit koppen van geiten haar aankijken. Als wij onze weg vervolgen zien wij mannen hard aan het werk granieten blokken op acceptabele maten te brengen om te kunnen verwerken. Zwaar werk! Pijnappels liggen te drogen om pijnboompitten te verkrijgen. Grote groepen witte bijenkasten en stalletjes met honing te koop. Garmin wil ons telkens zijweggetjes insturen, waar je niemand kan passeren. Wij negeren haar advies en volgen de smalle tweebaansweg. Voor wij vanuit het noorden Bergama bereiken doemt de Akropolis op aan onze linkerzijde. Bergama is een drukke stad met niet al te brede straten met genoeg levendigheid op straat . Schoenpoetsers, allerlei soort handel, maar wat vooral opvalt zijn de Smyrnatapijten, die overal te koop worden aangeboden in een breed assortiment. Op de camping aangekomen neemt Jan een duik in het zwembad om wat baantjes te trekken. Vermoeid en voldaan komt hij eruit. Warmt zich in de zon. Wat voorbereidingen voor het avondeten, want om zes uur hebben wij een briefing. Buiten bakt Jan de helft van de visjes op de grill. Heerlijk! Je hoeft niet naar een restaurant! Alleen jammer van de vaat, die dan rest en ellendig vet is en het water in de campingkeuken gewoon koud is! Een keteltje warm water brengt uitkomst. Alles gereed voor de volgende keer! Voor het slapen nog wat kersjes. Echter de kersen van de Migros halen het niet bij de kersen van de stoep! Een leer voor de volgende keer!

• 17 Mei 2012 - 22:13

Marijke En Gerrit:

Wat een heerlijkheden! Kom daar bij ons eens om. De Turken zouden toch gek zijn om bij de EU te willen horen. Dan krijgen zij met allerlei regeltjes te maken. Zónde....
    Maar lekker: ik proef die overheerlijke rijpe abrikozen al, njammie.
    Kijk uit naar het volgende verslag ;-)
    Groetjes van ons,
    Marijke