7000 jaar voor Christus - Reisverslag uit Sultanhanı, Turkije van Carla en Jan - WaarBenJij.nu 7000 jaar voor Christus - Reisverslag uit Sultanhanı, Turkije van Carla en Jan - WaarBenJij.nu

7000 jaar voor Christus

Door: CarlametJan

Blijf op de hoogte en volg Carla en Jan

03 Juni 2012 | Turkije, Sultanhanı

Zondag 3 juni
Na het ontbijt gaan we richting Sultanhani. We willen een omweg maken via Catal Höyük ,de oudste nederzetting ter wereld. Deze nederzetting is 7000 jaar voor Christus gesticht. Hier woonden 8000 mensen. Tijdens de opgravingen vond men tijdens de eerste 3000 jaar geen tekenen van geweld of oorlog. We vinden dit heel bijzonder. De eeuwen na Christus kennen veel geweld. Ze hielden in deze nederzetting al dieren : koeien en ossen. Men heeft hier afdrukken van stierenhorens gevonden. Rond de opgravingen is een modern museum gebouwd. De weg ernaar toe is voor Carla een beproeving. Links en afwisselend rechts van de weg kilometers lang grote hopen kiezelstenen om de weg te verbeteren, waardoor er slechts een buitengewoon smalle rijbaan overblijft. Auto’s, vrachtwagens en tractoren met hooiwagens ontmoeten wij op weg naar het museum. Soms is het millimeterwerk om elkaar te kunnen passeren. Doordat we het zo druk hebben met laveren, vergeten we er foto’s van te maken. Jammer! Om niet weer dezelfde weg terug te moeten rijden, kiezen wij voor een andere weg! Dit is achteraf een goede keuze . We volgen een mooie route door een zoutmeer, waar men irrigatie toepast, waardoor er niet veel van een zoutmeer te herkennen is, behalve op de dorre onbewerkte gedeelten. Veel irrigatiewerken met een hele grote suikerfabriek in het midden van de vlakte. Langs de wegen zie je tentenkampen van rondtrekkende seizoenarbeiders. Kenmerkend voor deze streek zijn de dorpen met van leem opgetrokken huizen. Regelmatig stoppen en fotograferen. Als we een kudde koeien met kinderen tegenkomen zwermen deze rond de camper. We trakteren hen op snoep, waarna de weg weer vrij is. In de loop van de middag komen we in Sultanhani aan en nadat iedereen de grote ommuurde camping binnen is, worden er allerlei soorten tapijten tussen de campers gelegd. Zijden, wollen en katoenen tapijten. Schitterende tapijten, vooral de zijden tapijten. We vinden een eruit springen. Carla gaat onderhandelen over een tapijt. Ze worden het niet eens. Een uitstekend diner wordt in de hof van de camping geserveerd met live muziek van een muzikant met een citer. Als wij ons na het diner naar de campers begeven om ons klaar te maken voor de nacht, worden de tapijten, die nog steeds de toegang tot onze campers bemoeilijken, door de eigenaar van de camping en zijn familie verzameld op een kruiwagen en weggereden.