Zondag rustdag voor Carla niet - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Carla en Jan - WaarBenJij.nu Zondag rustdag voor Carla niet - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Carla en Jan - WaarBenJij.nu

Zondag rustdag voor Carla niet

Door: CarlametJan

Blijf op de hoogte en volg Carla en Jan

27 Mei 2012 | Turkije, Ankara

Zondag 27 mei 2012
Carla is al even wakker, kijkt uiteindelijk zonder bril met haar kippige ogen op haar horloge en besluit met het dagelijkse programma te starten, omdat het 7.45 uur is. Jan vindt dit toch wel gortig voor de zondag. Nu kan je uitslapen en dan ga je er zo vroeg uit! Welnee antwoordt Jan als Carla zegt, dat het bijna 8 uur is: het is nog geen 7 uur! Toch nog maar even pitten en dat lukt! Na nog een hazenslaapje het bed uit. De douche op de camping is ijskoud als Jan er gebruik van maakt. Voor Carla een reden om meteen de bikini aan te trekken, want het is al behoorlijk warm. Straks lekker afkoelen in de zee. Weinig zinvol om ervoor te douchen. Beter erna! De zonnepanelen hebben dan gelegenheid genoeg om de drummen met water op het dak te verwarmen! Voor het ontbijt de lakens van het bed om in een wasmand voor de wasautomaat te zetten. Er staan al acht wassen voor mij in de rij! Zelf mogen wij de 2 wasautomaten niet bedienen. Deze taak ligt in de handen van Verena, de eigenares. Zij start met de wasserij! Een briefje met je naam, waarop je aangeeft op welke temperatuur deze was moet worden gewassen plus wasmiddel, boven op het wasgoed deponeren, echter eerst afrekenen met Verena voor zij jouw was in de wasautomaat steekt. Ontbijt! Tijd om Simone te bellen voor haar verjaardag! Geen antwoord op de huistelefoon en op haar mobiel. In Turkije is het een uur later dan thuis, maar wij hebben expres gewacht om haar niet wakker te bellen. Een sms’je doet doorgaans wonderen. Ze kan zien, dat wij haar niet hebben vergeten! Tijdens de koffie komt een berichtje binnen: ze heeft uitgeslapen en zet ’s nachts altijd haar telefoon uit. Gezellig een belletje met onze jongste spruit! Ondertussen zijn de wassen gereed om opgehangen te worden. Boven op het dak van het pension zijn waslijnen gespannen, waar ook wij gebruik van mogen maken. Alles aan de lijn en wij duiken het zilte nat in. Het is verrukkelijk! Mooi helder blauwgroen water. Goed zout! Nog even in het zonnetje op de stretcher als wentelteefjes keren en uit de zon, om te voorkomen, dat wij eruitzien als een rode tomaat!De lakens drogen als een tierelier! Net de dikkere stukken moeten nog even worden gekeerd. Wat droog is naar binnen. Zelf onder de douche. Op Verena’s verzoek gebruiken wij de wasautomaten, zodat wij warm water zullen hebben voor de douche. Wat warm water … Het is net niet ijskoud, maar een beetje lauw, waardoor een haarwasbeurt desondanks doorgaat, alhoewel een beetje warmer plezanter was geweest. Boven op het dak onderwerp ik de drums en de grote ketel aan een nader onderzoek . Wat blijkt? De grote ketel is aan het eind van zijn dagen en functioneert echt niet meer. De ketel ligt nog wel op het dak, maar is in feite rijp voor de schroothoop. De twee drums bevatten te weinig water om 52 mensen te voorzien van een douche. Al zet je netjes de kraan uit, als jij jezelf inzeept. Beneden bij de camper heeft Jan als tussendoortje heerlijke aardbeitjes klaarstaan, gister bij een kraam langs de weg aangeschaft. Met de groep hebben wij vanavond een door Verena georganiseerde barbecue op het terras. Sommigen zitten in de luwte en de bescherming van de pergola, maar wij zitten boven op het duin. Prachtig uitzicht, mooie luchten, maar fris. Een behaaglijk jack is op zijn plaats. Linzensoep vooraf en een Turks toetje van rijst met saffraan en nog iets erin. Het smaakt heerlijk! Alles is prima verzorgd door het team! Moe en voldaan naar ons bed gegaan.