De Oceaan - Reisverslag uit Vitória, Brazilië van Carla en Jan - WaarBenJij.nu De Oceaan - Reisverslag uit Vitória, Brazilië van Carla en Jan - WaarBenJij.nu

De Oceaan

Blijf op de hoogte en volg Carla en Jan

10 November 2016 | Brazilië, Vitória

Lunchtijd. Wij ontmoeten Neptunus met een wandelende zeemeermin in de gang, terwijl we op weg zijn naar de messroom. We worden naar het bovendek gedirigeerd. De bemanning en passagiers ontmoeten elkaar in aanwezigheid van Neptunus en zijn fraaie meermin. De hoofdtooi van Neptunus wordt meegenomen door de wind. Nog net afgevangen voor de wind het kapsel meevoert over de wateren. De blonde pruik van de meermin is degelijk, zit perfect. Het glimmende jurkje heeft een mooi hoge split, waardoor zij zich bevallig kan bewegen, wat ze met gratie en enthousiasme doet. Veel gelach en plezier met zijn allen! Drie jonge mannen zijn voor het eerst op een schip de evenaar gepasseerd. Dit kan niet zonder slag of stoot voorbijgaan…. De eerste wordt naar de brug gedirigeerd, waar de ceremoniemeester in overhemd en stropdas met de tondeuse het prachtige donkere haar van de jonge man te grazen neemt. Duidelijk zijn trots… Hij vindt het verschrikkelijk! Stribbelt wat tegen, maar accepteert zijn lot. Hij slaat zijn handen over het kaal geschoren voorste deel van zijn hoofd. Hij wil niet op de foto. Ik heb een beetje medelijden met hem. Er is een circuit uitgezet van drie reddingsboeien, die door spanbanden overeind worden gehouden. Twee doorgewinterde collega’s, gewapend met een brandspuit, houden de baan en het slachtoffer goed onder controle. Spiegelglad is het dek: een moeilijk af te leggen traject! Aan het eind word je opgewacht door Neptunus en zijn chaperonne met een bekertje vies sterk extract, wat leeg gedronken moet worden. Gedoopt! Bekroond met een certificaat en een knuffel van de zeemeermin. Na drie mannen en de kaptein, deels geschoren en voorzien van merktekens op romp en toet van smeervet, is het de beurt aan de passagiers als zij willen. Vrolijkheid en hilariteit! Geen scheren. Wel smeervet. Het is een spektakel. Natte kleren ajuus! Het zeebanket wacht. Een geroosterde varkenskop met een appel op zijn snuit is een eyecatcher! Zeer in trek bij de Filipijnen. Prachtige schotels met vis, garnalen, kleine kreeften, spareribs ,salade, Chinese rijst en gepofte aardappelen worden opgediend. Een lopend buffet! Te veel om te specificeren. De barbecue staat aan en blijft het buffet aanvullen. De hele middag mag er gegeten en gedronken worden. Het is een groot feest! Sigaren voor de heren officieren. Rest karaoke als afsluiting als iedereen voldaan is. Op een gegeven moment ontvluchten de Fransen en wij de hitte en herrie. De Duitsers hebben er nog geen genoeg van. Zij integreren in dit opzicht beter dan wij. Wij komen bij in de verfrissende wind van het dek en houden het met de avond op geroosterd brood met geitenkaas, pindakaas en jam plus een beker melk. Per slot van rekening is het zaterdagavond en dit is een geëigende afsluiting in onze ogen… We voelen ons hier wel bij. Al die warme gerechten staan er al uren en het was goed warm vandaag! Onze trek is gering. Het is en blijft een geslaagde dag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 11 November 2016 - 19:25

Emmy Woltering:

Hallo Jan en Carla ,
    Al 3 dagen achter elkaar bericht van jullie, puur genieten jullie belevenissen, ik zou best graag om een hoekje willen kijken. Goede reis Emmy

• 11 November 2016 - 21:47

Pieter En Sonja:

Dag lieve zeeschuimers,
    We lezen met veel plezier en soms met ontzag jullie reisverhalen richting Zuid-Amerika. Het ene verhaal is leerzaam, het tweede boezemt vrees en ontzag in en dit verhaal is hilarisch. Een enkel vraagje: jullie zij destijds, long, long ago al op of onder de evenaar geweest, maar niet op zee. Hoe zit het ditmaal met de 'evenaar-doop? Zijn jullie nu door Neptunus gedoopt als enige officiële maritieme doopvader? Uit jullie verslag klinkt nogag wat leedvermaak door vanwege het insmeren met vette troep, het natspuiten en het gedeeltelijk kaalscheren. Nergens proef ik iets van schaamte vanwege de lol om andermans leed. Hoe zit dat? Ik zal vanavond een schietgebedje richten tot aeolus dat hij niet met harde stormen en huizenhoge golven jullie afstraft voor dit leedvermaak (dat overigens het mooiste vermaak is dat een mens kan hebben!) Wat deed overigens die geile chaperonne bij de baardige, rustige Neptunus? Toegevoegd door de reeds gedoopte bemanningsleden om hun jonge maagdelijke collega's wat aan te vuren? Jullie zien: het verslag kent vele lacunes voor een exegeet als ik. Jullie zijn nu op weg naar Vitória om daar met de Espirito Santo gewijd te worden? Mocht je daartoe gedwongen worden af te dalen in een rivier, poel of plas, weiger dan met kracht. Want in die gebieden is de piranha actief, een roofvis die je tussen 'eeuwigheid en amen' totaal heeft afgekloven. Ook is er het gevaar van kroko's die gesteld zijn op Zeeuwse schonen van enige omvang of de vreselijke wurgslang anaconda die het laatste beetje lucht uit Jans corpus wringt alvorens hem heelhuids naar binnen te werken. En niet iedereen kan wat Jona deed in de walvis: zo kietelen dat het arme beest een lachbui kreeg die Jona het leven redde.
    Lieve mensen, ik ga naar beneden om mijn lieve LIEF gezelschap te houden bij het watchen van de tv.
    Heb het goed samen, wij voelen ons met jullie verbonden (Al zijn we blij hier in Veghel vaste grond onder de voeten te hebben).
    Adios, Sonja è Pietro

• 12 November 2016 - 10:38

Gerrit En Marijke:

Goede morgen Carla en Jan,
    En al weer een geweldig verhaal over jullie belevenissen.
    Het lijkt wel een film waarin jullie meespelen.
    De reactie hierboven van Sonja en Pieter is een griezelig, hilarische aanvulling

• 13 November 2016 - 10:17

Ronald Hijmans:

Mooie verhalen, goed geschreven en leuk om te lezen. Doet me denken aan mijn bootreis naar Antarctica. nu de foto's nog :) Groet van neef Ronald

• 13 November 2016 - 16:57

Hans Piket:

Hallo, leuke verhalen. Ben eigenlijk heel benieuwd naar het systeem wat gevoerd wordt om een haven binnen te varen. Net als nu bij Santos, waar jullie langer voor anker blijven als gepland? Weet dat weersomstandigheden cruciaal zijn in smalle vaarwegen , maar zie hier de Maersk Lina en de Msc Barbara binnen lopen, beide 300m x 40m, dus daar licht het niet aan. Hoor het wel groetjes van ons.